Det
er blevet indvendt mod projektet om at fremme og forme "en
liberal socialisme", at socialismen allerede har frihed som et i
hvert fald meget afgørende ideal.
Og
jo, socialismen har også "frihed" som målsætning, ganske
som stort set alle ideologier, også de religiøse, har det. Der er
bare det, at frihed betyder noget forskelligt for folk, f.eks. for
kristne og muslimer og jøder der tror på hver deres variant af
paradisisk frihed.
Tilmed
er det sådan, at liberale, konservative og socialister ikke blot
mener noget forskelligt med ”frihed”, men den nærmere definition
af frihed er også forskellig for forskellige varianter af disse tre
politiske filosofier.
Man
får rigtigt fat, hvis man siger, at socialismens frihedsbegreb er
forbundet med lighed. Det pudsige er bare, at det er klassisk liberal
tænkning også, jf. det fælles kampslogan "Frihed, lighed og
broderskab".
Så
man må dels dybere i materien med at forstå forholdet mellem de tre
afgørende principper, og der findes både "negativ friheder"
såsom fravær af krig, tortur, diskrimination mv., som "positiv
friheder", f.eks. frihed til at søge lykken og deltage i
debatten ud fra en fælles og god grunduddannelse, bevidst arbejde
for reel ligestilling af forskellige grupper, osv.
Højreliberale
foretrækker ofte at holde sig til de negative friheder, altså
fravær af noget begrænsende, mens venstreliberale ser positive og
negative friheder som lige vigtige, og socialister lægger
tendentielt mest vægt på positive friheder ”for alle borgere”,
altså også i kollektiv forstand.
Men
at det bestemt ikke så let at trække grænsen viser sig f.eks. i,
at stort set alle liberale i det jo nok mest liberale land, USA,
mener at en skattebetalt og god grunduddannelse bør stilles til
rådighed for alle af staten, og her i Danmark har selv Liberal
Alliance lært af bla. USA's eksempel, at lige adgang til
skattebetalte sundhedsgoder også bør være en positiv frihed.
Men
hovedproblemerne har for socialismen ift. frihedsidealet har bla.
været disse:
1)
Alt for mange, ikke mindst i de ortodokse marxistiske partier,
herunder Stalin og Mao (og Lenin) havde en opfattelse om at nå det
kommunistiske "paradis" gennem revolution, hvor det gamle
statsapparat sønderslås, og hvor man ophæver en række borgerlige
rettigheder, som netop er konkrete især negative men også positive
friheder.
2)
Ideen var så, at det socialistiske demokrati ville indføre lignende
og/eller bedre rettigheder til i hvert fald "proletariatet",
først i en periode med "proletariatets diktatur" - hvilket
for f.eks. Marx betød "proletariatets organisering som
herskende klasse"*, hvilket jo ikke udelukker et "proletarisk
demokrati", som kunne se ud på mange måder, men som reelt blev
partidiktatur.
Sovjet havde en vis fornuftig forklaring i begyndelsen for
at indskrænke det ellers ret frie og mere direkte demokrati i
arbejder- og bonderåd – i så stor grad at Lenin før indskrænkningerne måtte forsvare
denne første ”demokratisme” mod intern kritik – og kalde til
væbnet forsvar for revolutionen, som stod alene efter en blodig
undertrykkelse af flere revolutioner i andre europæiske lande,
hvilket Lenin ellers havde ventet sig meget af.
Og
i deres egen føderative rådsrepublik (Sovjet = råd), hvor
arbejderes og bønders råd tog magten fra den gamle stat, der
samlede højrefløjen 3 mio. mand til at slå den socialistiske
by-revolution ned - og det var inkl. 14 udenlandske hære, som
kæmpede mod de 3 mio. soldater, som Trotskij nærmest mirakuløst
fik til at overvinde en dyb, dyb krigstræthed efter 1. verdenskrig,
og gå til væbnet modstand.
Der
skete frygtelige og forbryderiske ting fra begge sider, kendt som
hhv. ”hvid og rød terror”. Det vigtigste er dog, at man havde
regnet med i det mindste nogle revolutioner i mere udviklede
kapitalistiske lande, så man kunne opbygge et evt. europæisk
socialistisk demokrati, men det kom aldrig, og parolen om "socialisme
i et land" betød noget alt andet end demokratisk.
Og
hvad endte det med? 70 års "undtagelsestilstand" uden
synlig ende (før Gorbatjov), hvor partiets elite og deres børn
tiltvang sig goderne med egne butikker, kørebaner og partisommerhuse
de luxe.
Politisk
revolution har med kun én undtagelse altid ført til, at den stærke
ledelse blev et diktatur, og hovederne rullede. Undtagelsen er USA,
hvor man fik et ungt og skrøbeligt demokrati, hvor man vel i dag kan
sige, at folket kan vælge mellem forskellige eliter, men det tog
altså også næsten 100 år og en borgerkrig ...
Så
når jeg prædiker liberal socialisme, er det dels for eksplicit at
lægge afstand til politisk revolution (andre revolutioner f.eks. i
natur og videnskab kan man ikke undgå), dog sådan at et folk under
massiv voldelig undertrykkelse selvfølgelig har ret til at gøre
modstand og fjerne åget, men erfaringen viser også her, at man
derefter skal arbejde benhårdt for at udvikle et reelt demokrati.
Den
anden hovedgrund til liberaliteten er sikringen, at de borgerlige og
andre frihedsrettigheder også under grundlæggende samfundsændringer
ALDRIG må ophæves, undtagen i egentlig krig, hvor
Geneve-konventionerne gælder, og da højst i 10 år.
Og
den tredje er, at jeg vil sikre folks "personlige ejendomsret",
herunder retten til at nyde godt af en ægte produktiv indsats, mens
jeg omvendt vil have basale livsgoder sikrede for alle.
Finanskapitalen
skal de-facto sættes ud af spillet (ved regulering eller
statsbanker), mens forbrugsgoder skal produceres på et marked med
fri og lige konkurrence, hvor staten bryder de-facto monopoler op i
mindre, mere konkurrerende virksomheder.
At
staten med en sådan opbrydning af virksomheder, der har for stor
indflydelse på deres eget marked, altså et afgørende ord om både
udbud og efterspørgsel, vil kraftigt forøge den fri og lige
konkurrence, og det vil på et forbrugsgode-marked vil være et
selvstændigt, vigtigt element i at øge produktiviteten.
Og
det ligger helt i tråd med det, som USA's foreløbig sidste liberale
præsident hos Republikanerne, Theodore Roosevelt, gjorde i
1900-tallets første tiår, da han fik indført ”antitrust-lovene”
i 1911, mens han samtidig indførte ejendoms-, indkomst- og arveskat
i datidens nuller.
Og
endelig vil jeg stå fast på et repræsentativt demokrati, men gerne
med folkeafstemninger, lokalråd, decentralisering, mv., og ja,
projektet kræver et samarbejde i hele Europa. Om EU kan klare en
stor omstilling eller ej får vi se.
Hvis
man vil sætte sig dybere ind i liberalsocialisme, bør man kæmpe
sig igennem (!) hele manifestet, som jeg gengiver og uddyber dele af
her:
Men
til slut: Ja, diverse protesterende har ret i, at socialismen, især
dens slutfase - som ingen dog har set i praksis, opererer med frihed
som et helt afgørende mål, forstået som frihed for den enkelte og
for alle.
Det
var Marx allerede inde på på to måder:
1.
Denne utroligt smukke sætning, som afslutter kapitel to i Det
kommunistiske Manifest: "I stedet for det gamle borgerlige
samfund med dets klasser og klassemodsætninger får vi en
sammenslutning, hvor hver enkelts fri udvikling er betingelsen for
alles fri udvikling."
2.
At han flere steder nævnte, at "vi socialister" nok bliver
nødt til at fuldende den liberale revolution for de "liberale",
der efter selv at have fået til tider meget stor privat ejendom og
anden magt, ofte erhvervet ved arv og ikke ved egen indsats, er gået
hen og blevet en del mindre liberale ...
vh
Claus Piculell, liberalsocialistisk manifest-skribent og cand.mag. i
statskundskab og engelsk
*
Jf. disse to citater fra "Det kommunistiske Manifest",
kapitel to:
"Vi
har allerede ovenfor set, at arbejderrevolutionens første skridt er
at hæve proletariatet op til herskende klasse, at tilkæmpe sig
demokratiet."
"Proletariatet
vil bruge sit politiske herredømme til efterhånden at fravriste
bourgeoisiet al kapital, til at centralisere alle
produktionsinstrumenter i statens hænder, dvs. i hænderne på
proletariatet organiseret som herskende klasse, og til at øge
mængden af produktionskræfter så hurtigt som muligt."
Ingen kommentarer:
Send en kommentar