Oprindeligt skrevet som udkast til udspil i Cevea, men indholdet er helt
og aldeles for egen regning. Hvor der står "CEVEA" er det at forstå som
mine personlige forslag til Ceveas udspil omkring nytår 08-09.
Oplægget
offentliggøres dels på given foranledning - idet Cevea har fjernet det
omskrevne endelige forslag fra deres netsted (se note * nederst), dels pga. dets (dengang)
nye
ideer (og røde elementer) om dynamisk konjunkturregulering og total
gradvis afskaffelse af
både ejendomsværdiskat og rentefradrag samt hvide elementer som en
social omfordeling af egenbetalingen for sundhed og en afgiftsomlægning
til fordel for sunde fødevarer.
Af Claus Piculell
Der
tales meget om en skattereform for tiden, og talen er blevet endnu
ivrigere, efter at Anders Fogh er sprunget ud som grøn. I CEVEA støtter
vi, at der skal være stærke grønne hensyn i en evt. skattereform, men
den skal derudover være ligesom det danske flag: 2/3 rød og 1/3 hvid! De
to røde doser er formindskelse af uligheden og et bedre værn mod
økonomiske kriser samt uansvarlig spekulation, mens den hvide dosis skal
fremme sundheden i Danmark. Cevea mener, at det bedste svar på den
kommende økonomiske krise er offentlige investeringer, som på kort sigt
er lånefinansierede, og vi minder om, at der også i foråret skal
forhandles om en trafikplan og forhåbentlig grønne
bygningsmoderniseringer samt forbedringer af sundhed og uddannelser, som
er mindst lige så vigtige. Men skal vi have en skattereform, må den den
samlet i det mindste ikke tage penge fra velfærd, og den skal være
tænke nye frem for forældede tanker!
Skattereform og skiftedag
Den
danske økonomi er nu også ifølge de såkaldte ”økonomiske vismænd” på
vej ind i en alvorlig krise, og det samme er regeringen! Dertil kommer,
at regeringen ledet af Anders Fogh tilsyneladende er undergået en
forbløffende forvandling fra klimaskeptikere og miljøvrængere til at
ville stå som den grønneste regering på jord. Det skyldes dels, at
regeringen ikke har nogen reel løsning på den kommende økonomiske krise,
og dels, at regeringen er løbet tør for ideer og mangler et nyt
projekt.
Derfor forsøger Fogh at 'lave en Disraeli', der som
britisk statsminister udviklede en taktik, han kaldte ”at stjæle
oppositionens tøj, mens de er i bad, og selv tage dem på”! På
skatteområdet satser man på, at man igen kan få lave en omvendt Robin
Hood, hvor man giver skattelettelser i toppen og lader folk i bunden
betale blandt andet gennem grønne afgifter – og dermed igen øger
uligheden i Danmark.
Det er vigtigt at forstå, at i denne sag har
regeringen mere brug for oppositionen, end oppositionen har brug for
regeringen. Dansk Folkeparti har ved at foreslå skattereformen udsat og
andre skeptiske bemærkninger klart signaleret, at Fogh ikke skal regne
med, at man er klar til at bære en skattereform med en utiltalende
social profil igennem alene sammen med V og K's stemmer. Det gælder
stadig, selv om partiet nu har blødt den holdning op, men en vigtig
opgave for centrum-venstre må være at påvise og forklare bedre, at
forventningerne om de såkaldte ”dynamiske effekter” bygger på et
særdeles spinkelt grundlag og strider mod historiske erfaringer, især i
USA under Reagan og George W. Bush. En modoffensiv her bør indledes
snarest muligt.
Derfor bør oppositionen have den holdning, at en
god skattereform må tage den tid, en god skattereform tager, og at den
skal skabe mere lighed, ikke mindre. Og det kan en kommende skattereform
i den rette balance med offentlige investeringer netop gøre, fordi den
økonomiske krise efterhånden vil kalde på flere statslige investeringer i
sundhed, uddannelse og grøn trafik samt i et større forbrug, der vel at
mærke skaber jobs her i Danmark.
Vigtigt er også, at Danmark har
en næsten lige så giftig boligboble som USA med bankkrak, byggekrak med
halvfærdige men solgte boliger, tusinder af teknisk insolvente
husstande, en del fanget i lange perioder med dobbelt husleje og
boligprisfald på 15-20% i de store bykerner allerede. Det skyldes blandt
andet, at Danmark i syv år har haft et særligt boligskattestop men
uforandret rentefradrag, så boligpriserne er steget helt uholdbart, og
at nogle boligejere har holdt friværdifest, mens andre har ladet sig
friste til at sætte sig for dyrt.
CEVEA er stærkt skeptisk over
for de mange påstande om ”dynamiske effekter”, som bl.a. viser deres
usikre grundlag ved, at nogle mener, at der ligefrem kommer penge ind
ved at afskaffe topskatten. En sådan tankegang med ufinansierede
skattelettelser i toppen er hovedansvarlig for, at man i USA under
Reagan og Bush junior opbyggede en samlet statsgæld på 10.000 mia.
dollars. Her i Danmark hviler påstande og såkaldte beregninger på én
meningsmåling fra 1996, hvilket i sig selv giver en usikkerhed, der øges
ved, at den fandt sted ved begyndelsen af en højkonjunktur, mens nylige
målinger viser, at danskerne foretrækker mere fritid frem for højere
løn. Vi afviser ikke, at lavere skat kan få folk til at arbejde lidt
mere, men slet ikke så skattelettelsen finansierer sig selv og slet ikke
nu.
En generel skattelettelse i toppen risikerer ikke mindst her
ved slutningen af opturen og i begyndelsen af nedturen at føre til lige
så meget substitution, altså at holde mere fri, som ekstra
arbejdsindsats, og eftersom hovedproblemet bliver ledighed, er
arbejdskraftsudbuddet, især ikke så generelt som ved en
topskattelettelse for alle rige, slet ikke relevant. Derudover vil der
på kort sigt ske det, at pengene behandles, som vellønnede behandler alt
andet end 'nødvendige' penge, når der er udsigt til dårlige tider: De
sættes i banken, og det giver mening for den enkelte velaflagte, men det
er det rene gift for et samfund i nedtur. Topskattelettelser lige nu
hjælper altså hverken diverse flaskehalse eller på lavkonjunkturen. Vi
anerkender dog, at ideen med topskatten ikke er, at almindelige
LO-arbejdere skal betale den.
I bunden kan en forøgelse af
personfradraget derimod føre til en vis effekt på beskæftigelsen, fordi
de dårligst stillede sparer mindst og bruger den største del af
nettoindkomsten på indenlandske varer og arbejdskraftsydelser. Hvis der
skal være skattelettelser, skal det være i under den økonomiske nedtur
og rettes mod de dårligst stillede, og bdermed får vi også en helt
nødvendig social genopretning efter 7 år med en regering for de
vellønnede. Ikke desto mindre ser CEVEA en vis fornuft i, at man
arbejder sig væk fra, at en million danskere, herunder mange almindelige
lønmodtagere, betaler en topskat, der som navnet antyder aldrig var
tænkt til at skulle betales af dem.
CEVEA vil samtidig stærkt
advare mod at tro, at en skattereform løser alle eller bare de fleste
problemer. I en tid, hvor vi står over for det største økonomiske
omsving i mands minde, skal man tage sig god tid til at tænke sig om og
få balancen rigtig mellem hensynet til langsigtede behov og det
kortsigtede behov for en saltvandsindsprøjtning til økonomien, herunder
hvilke udfordringer der løses bedst gennem fornuftige offentlige
investeringer eller en skattereform.
Principper
Samlet
ønsker CEVEA en krisesikret, klimasikret og fremtidssikret
skattereform, der på en gang gradvist forøger og fleksibiliserer
udbuddet af arbejdskraft ved at sørge for, at det kan betale sig at
arbejde, men også at uddanne sig, få børn og andet tidsfordriv!
Derfor foreslår CEVEA en "Skattereform i rødt og hvidt", der styrker velfærden ved samlet at omlægge skattesystemet, så det :
*
omfordeler til lavindkomstgrupperne efter mange år med den modsatte omfordeling
*
formindsker kapitalismens katastrofale konjunkturudsving
*
modvirker strukturelt uansvarlig finansiel spekulation, der sætter jobs og hjem på spil
*
letter skatten på arbejde, især i bunden og især i begyndelsen af et økonomisk opsving
*
øger sundheden ved at omlægge moms og afgifter
*
giver mere lige adgang til sundhed ved at gøre brugerbetalingen indkomstafhængig
Det
skal bemærkes, at nedenstående forslag på en gang kan være en samlet
reform - minus den grønne side - og et idékatalog; at idépolitikken i
forslagene er velovervejet og skal ses i den generelle ramme af mere
lighed, bedre konjunkturregulering samt sundhedsfremme, men at der
bestemt er behov for en masse inputs og kritiske øjne, som derfor bydes
velkommen på forhånd; og endelig at tallene er regnet og tjekket
igennem, men at vi direkte vil udfordre hvem som helst til at påvise
større fejl via efterkontrol vha.hårdere 'regnedrenge' (!), og at
diverse dynamiske effekter ikke er indregnede, bl.a. fordi det er meget
svært at forudsige den nøjagtige adfærdspåvirkning af de forskellige
tiltag. Det vi kan gøre er gjort: At angive den ønskede og med
rimelighed forventede adfærdsændring. (Se evt. eksempel under
brugerbetaling i sundhedsvæsenet.)
Tentativ sammenregning
Skattereformen
er samlet gennemregnet til at give disse tal efter fuld indfasning, som
dog rummer en mindre usikkerhed. Reformen er lidt underfinansieret i
starten, hvilket forekommer end god idé, når er landet er på vej ind i
en økonomisk nedtur. Samtidig betyder indfasning af visse provenugivende
elementer, at toppen formentlig tages af næste opsving, og spekulation
hæmmes. Vi foreslår, at det ekstra provenu på længere sigt bruges til
velfærd, især uddannelse og investeringer i diverse tekniske
effektiviseringer af omsorg og sundhedspleje, samt evt. ved at forøge
det nuværende jobfradrag til 5%.
Nettoeffekt i mia. kr.
Konjukturregulering: + 0 *
Social omfordeling: +20 #
Sundhed: - 0 *
Formodede grønne afgifter: +15 #
----------------------------------------------------- ----------------------------
I alt +35
*
+ 0 og - 0 betyder noget forskelligt: Vurderingen er, at
konjunkturregulering / spekulationsafskrækning tenderer mod et
plusprovenu, mens især omlægningen af brugerbetaling i sundhedssektoren
tenderer mod et minusprovenu, sidste jf. afsnittet om "dynamiske
konsekvenser".
#: Afsnittet om social omfordeling indeholder et
ekstra personfradrag på kr. 5000, som efter vores vurdering er det
mindste fradrag, der kan kompensere de dårligt stillede for gamle og nye
grønne afgifter. Derfor tillader vi os indregne et vist provenu fra nye
grønne afgifter - som vi støtter, men hellere vil lade andre bruge
deres ekspertise på.
Konkrete forslag
2 doser rød skattereform, som konjunkturregulerer, spekulationsbegrænser og omfordeler
Generelt
handler dette punkt om at få indbygget nogle elementer i det danske
skattesystem, som afskrækker uansvarligt lånefinansieret forbrug og
ditto investeringer sammen med en overophedning af økonomien i
højkonjunktur og omvendt at tilskynde til forbrug og investeringer i en
lavkonjunktur, hvor der er behov for det, men hvor der er lidt af det.
Det skal her understreges, at skatteændringer kun er den næstbedste
løsning efter offentlige investeringer, og at man får mere ud af
skattelettelser i bunden i en lavkonjunktur.
Delvis konjunkturregulering og omfordeling
*
1.
Øjeblikkelig forøgelse af personfradraget med kr. 5.000, for at
modvirke asociale virkninger af nye grønne afgifter samt de allerede
indførte.
Virkning: Alene elafgifter ligger i dag på kr. 2000 pr.
år for en enlig og på 5000 for en familie på fire, hvis man regner
rigtigt og ikke politisk korrekt. Vand ligger på omkring de samme beløb.
Med nye CO2-afgifter bliver virkningen næppe mindre. Et fradrag for
husstande med et faldende tillæg pr. person i husstanden ville være at
foretrække, men det er næppe praktisabelt, og trods alt får enlige ét
fradrag og familier med to forældre og/eller børn over 13 år får to
eller flere. Enlige forældre med mange børn bør hjælpes via aktivloven.
Økonomisk overslag: Skatteværdien for den enkelte er ca. 2000 kr. ekstra pr. år og for staten ca. 7 mia. kr. i provenutab.
* 2. Gradvis forøgelse af skat på jord (grundskylden)
Enten
som indtægt til staten til at betale for øget jobbundfradrag eller som
nødvendig ekstra kommunal indtægt på. Forøgelsen af grundskylden
indfases med 0,1% pr. 10.000 ekstra beskæftigede. Netop i jord opsamles
især i opgangstider formuer, som ikke bidrager synderligt til
samfundsøkonomien. Det Økonomiske Råd (DØR) foreslår noget lignende –
netop med henvisning jordværdiernes 'passive' rolle, og deres forslag
indgår også delvist i en samlet omlægning af ejendomsværdiskatten på
linje med anden kapitalindkomst, og giver god mening, da jordværdierne i
følge DØR er mere end fordoblet fra 2003 til 2007. Disse penge er helt
'passive': En fabrik bliver f.eks. ikke dobbelt så effektiv, blot fordi
jorden den står på fordobles i værdi, men ejeren af jorden får en
'gratis' gevinst, som kan bruges til f.eks. spekulation.
Virkning: At
inddrage den del af samfundets vækst, der forøges i jordværdier uden at
gøre større nytte og uden af alt for forvridende virkninger på
markedet, jf. DØRs konklusioner, samt at sikre en mere retfærdig
fordeling. Samtidig modvirker man belåning af privat jordværdi til
overforbrug og spekulation i selvsvingende opturstider. Til gengæld kan
der være tale om store beløb pga. en ændring på få promille, så det skal
indfases langsomt og helst i opturstider, ikke mindst på højden af en
optur.
Økonomisk overslag: En ekstra grundskyld på 1% indfaset
over en højkonjunktur på 5 år vil give et provenu på ca. 15 mia. kr. pr.
år - lidt under hvad den kommunale grundskyld allerede indbringer.
*
3.
Lavvækstfradrag ved at hæve personfradraget: 1000 kr. mere i personligt
bundfradrag pr. ekstra 10.000 arbejdsløse (nu ca. 47000) fra de første
officielle ledighedstal i 2009.
*
4. Højvækstfradrag
ved at indføre og øge jobbunddraget: 1000 kr. mere i fast jobbundfradrag
pr. 10.000 ekstra beskæftigede. Det allerede indførte jobfradrag er for
nylig hævet fra 2,5% til 4,25%, dog max. kr. 13600. Vi foreslår at
fastholde dette procentuelle fradrag som incitament på alle lavere
løntrin, men at kombinere det med vores faste jobmæssige bundfradrag ud
fra antal beskæftigede.
*
5. Flyt indkomstgrænsen for
topskatten ved optur: Vi foreslår, at for hver 10.000 ekstra
beskæftigede flyttes topskattens bundgrænse med 10.000 kr., mens
topskatten hæves med 0,2%. CEVEA er som nævnt stærkt skeptisk over for
de mange påstande om ”dynamiske effekter”, ikke mindst vedr. topskatten,
og de utallige beregninger på et enkelt evidens er helt misforståede at
bruge i en økonomisk nedtur. Vi foreslår derfor at flytte bundgrænsen
for, hvornår man betaler topskat, men da en sådan ændring alt andet lige
har størst effekt ved begyndelsen af en økonomisk optur, foreslår vi,
at man gør det der, og at man lader de resterende højere lønnede betale
for denne ændring ved at øge topskatten som sådan.
*
Kommentarer til pkt. 3-5:
*
Hvordan?
Ved at man ved udstedelse af næste års skattekort ændrer personfradrag,
jobbundfradrag og topskatgrænse samt procent ud fra
ledighedsudviklingen i følge Det Økonomiske Råds august-prognose, dog
med tilretning ud fra de officielle og reale tal fra det forløbne år fra
Danmarks Statistik fra 1. september året før til 31. august samme år.
At have godt to måneder til at beregne og indskrive de nye skattetal er
en dobbelt så lang administrativ frist end ved VK-regeringens
skattelettelser i 2008.
Virkninger: I lavvæksttider får alle
skatteydere samme beløb mere til forbrug, nemlig ca. kr. 400 pr. 10.000
ledige, men fradraget gavner især de dårligst stillede, som forbruger
stort alle deres penge på 'dagligdagsforbrugsgoder', der er indenlandsk
producerede og forhandlede, hvorfor det giver mest beskæftigelse. I
højvæksttider (og på vej dertil) øges det økonomiske incitament for at
tage et job via et større fast jobbundfradrag for især lavtlønnede og
folk uden for eller på kanten af arbejdsmarkedet til at tage (mere)
arbejde, og jobs der ikke er fuldtids og tiltrækkende for mere alm.
lønmodtagere bliver mere attraktive for disse grupper. Det modvirker i
nogen grad de såkaldte fattigdomsfælder, hvor sociale ydelser, især
ydelser til særlige behov beskæres mere end arbejdsindkomsten, men man
kommer næppe uden om at revidere aktivloven, f.eks. at lade
bistandsklienter og starthjælpsmodtagere få lov til at tjene 60.000 pr.
år uden træk i ydelserne – som førtidspensionister f.eks. allerede må.
Da både personfradrag og jobbunddrag vil være vokset efter en økonomisk
ned- og optur - især til gavn for de mindst bemidlede, fastfryses såvel
personfradrag, jobbundfradrag og topskat efter 10 år - eller man sætter i
det mindste en udløbsdato, så denne del af reformen nyforhandles efter
10 år. I en tid med arbejdsløshed, bunden faldet ud af boligmarkedet og
skrantende privatøkonomier har folk større problemer at tænke på, men
selvfølgelig kan det give en lille usikkerhed ikke at vide, hvad
fradraget bliver næste år før i oktober, men omvendt giver det en vis
trøst og sikkerhed, når man følger ledighedstallene jævnligt. Personer,
der tjener godt og vel en million om året har en lille bekymring vedr.
topskatteprocenten, men den er dem velundt -!
Økonomisk overslag
for personfradrag: Hvis ledigheden stiger med 100.000, får hver
skatteyder et ekstra fradrag på 10.000, altså en skatteværdi på lidt
under kr. 4000. Provenutabet for staten bliver umiddelbart 16 mia. kr.,
men netop i dårlige tider kan en underfinansiering være en god idé netop
her. Pga. multiplikatoreffekten øges aktiviteten med en del mere end de
16 mia. netto – formentlig det dobbelte, og dette kombineret med moms
og personskat får en del af pengene til at komme ind i statskassen igen,
og alt andet lige er den såkaldte ”dynamiske effekt” langt større af en
skattelettelse i bunden end i toppen i dårlige tider.
Økonomisk
overslag for jobbunddrag: Hvis ledigheden så falder med 100.000 får godt
2,2 mio. lønmodtagere og evt. nye på arbejdsmarkedet et fradrag på kr.
10.000 eller ca. 4.000 kr. i skatteværdi. Provenutabet er således
umiddelbart ca. 10 mia. kr., hvoraf en del også kommer ind igen pga.
multiplikatoreffekt kombineret med moms og personskat – og en i
opgangstider nødvendig forøgelse af arbejdskraftsudbuddet.
*
Økonomisk
overslag vedr topskat: Formentlig udgiftsneutralt, og dermed pumpes der
ikke penge ud under højkonjunkturen, især ikke på toppen. Ved et
omsving, hvor 100.000 ekstra efterhånden kommer i beskæftigelse, vil
grænsen blive flyttet med 100.000 kr., hvilket giver en lettelse til
middelklasselønmodtageren på 14.000, mens den ca. halve million, der
stadig betaler topskat, vil komme af med et nogenlunde lignende beløb i
snit.
*
6. Kriseskat på formuer:
Genindførelse
af en basal formueskat på 0,5% af nettoformue på over 1 million kroner.
Formueskatten stiger med 0,1% for hver 10.000 ekstra ledige i Danmark og
falder med 0,1% for hver 10.000 ekstra beskæftigede i DK, jf.
finansminister Lars Løkke Rasmussen, der lige har opfordret danskerne
til at forbruge: ”Det der dårligt for samfundet, hvis folk sparer ekstra
op i en krisetid.”
Virkning: Formuende folk får et incitament
til at forbruge og investere i dårlige tider. Har man 1 mio. kr. på en
langvarig bankkonto eller en statsobligation, får man godt 5% i rente =
50.000 kr. Er ledigheden steget med 100.000, beskattes formuen med
15.000 og kapitalindkomsten med mindst 50% = 25.000. Der er altså meget
lidt at tjene ved 'passiv' opsparing i dårlige tider, især da
inflationen også tager sit. Omvendt i gode tider, hvor 1 mio. kun
formuebeskattes med 5.000 – det giver et incitament til at holde lidt
igen og spare op. Dette forøges af forslaget om at kunne holde 25% af al
kapitalindkomst ude af skatteberegningen.
Økonomisk overslag:
Temmelig svært at lave, da man holdt op med at registrere private
formuer, da formueskatten blev afskaffet i 1998! Dog har AE-rådet v.
Jonas Schytz Juul opgjort 'arveformuer' i ”Arv og formue” fra 2007, især
s. 4, og dokumenteret en stigning i den gennemsnitlige personlige arv
på 60% fra 1997 til 2006. Løseligt overslag: Formue-'bundskatten' på
0,5% giver meget forsigtigt anslået et provenu fra private personlige
formuer på 2 mia. kr. hvert år. 0,1% et provenu på 0,4 mia. kr. Hvis
ledigheden stiger med 100.000, giver det et samlet provenu på 6 mia.
kr., ganske som provenuet falder med ca. 4 mia. hvis beskæftigelsen
stiger med 100.000.
Delvis spekulationsbegrænsning og omfordeling:
*
1. Udfase skat på og fradrag for private hjem.
Undgå
lige så stor giftig boligboble igen og få provenu til skattelettelser
på arbejde: Udfase ejendomsværdiskat og boligrentefradrag over ca. 10 år
og indføre en nettogevinstskat på 25%, som man pålignes på forskellen
mellem gammel og ny bolig, der er købt efter max. to år. Man bør lave en
særlig hjælp til unge familier, der er teknisk insolvente, fordi de
købte, da boligerne var dyrest, eller man kan lade indfasningen først
begynde efter 2-3 år, så boligmarkedet ikke svækkes yderligere lige nu.
(Man kan evt. i stedet lave et 'rentefradragsstop'', der modsvarer
lejeværdiskattestoppet, så det samlede rentefradrag efter 10 år svarer
til det samlede rentefradrag i 2001, f.eks. med en skatteværdi på 10%.)
DØRs forslag om, at et overskud fra en bolighandel kan indsættes på en
specifik boligkøbskonto i op til tre år er en god idé. I modsætning til
DØR ønsker CEVEA ikke boligen sat på linje med diverse ”kapitalgoder”
som aktier og værdipapirer. En bolig er et hjem, ikke et
spekulationsobjekt, og derfor må målet også være at fjerne de værste
tilskyndelser til at spille casino på Børsen eller lånefinansiere et
overforbrug mod sikkerhed i boligen og en evt. friværdi.
*
Virkning:
Først og fremmest at opmuntre til at eje sit hjem uden at spekulere i
det, så man får en tryg ramme om privatlivet og samtidig en fornuftig
opsparing uden at overdrive, som kan realiseres, når man skal flytte
e.l. Ejendomsværdiskat, dengang lejeværdi, og rentefradrag for bolig
blev indført samtidig i 1903 af Venstre, så folk lettere kunne købe eget
hus og få hjælp til de høje betalinger i begyndelsen, mens de senere
måtte betale mere i lejeværdi, end de kunne fradrage, når diverse lån
var ved at være betalt ud. Det gav dels flere husejere, der dels blev
mere selvberoende, og dels så kunne stemme (på Venstre) – det var mens
der stadig var krav til ejendom for at kunne stemme. Det at gå fra under
10% som ejere af eget hus til ca. 60% har været et gode, men det er
nået nu, og alle over 18 kan stemme i dag. Der var dog et andet element,
nemlig generationskontrakten: Unge familier, der køber deres første
hus, får Fhjælp via skattesystemet fra de ældre husejere, der netto
betaler mere i lejeværdi. Denne positive effekt forsvinder desværre
også, men opvejes delvist af, at lønningsniveauet generelt er steget,
ikke mindst for folk med nye men højere uddannelser.
Økonomisk
overslag: Et ekstraprovenu er sikkert, om end størrelsen er usikker og
afhænger af de nærmere forhold. Selv med boligskattestoppet væk og en
endnu lavere rente end nu (endda under nul), men formentlig et
ekstraprovenu på godt 20-30 mia. kr. pr. år i snit. I 2007 ville staten
f.eks. have fået et ekstraprovenu på næsten 10 mia. alene her – og 20,
hvis tabet pga. skattestoppet medregnes. (DØR, kap. 4, s. 5.)
*
2. Fjerne og formindske fradrag
Væk
med så mange andre fradrag som muligt og grænser for andre fradrag,
f.eks.max. kr. 100.000 i fradrag pr. år for pensionsopsparing.
Virkning:
Vellønnede har alt andet altid bedre mulighed for at trække ting fra i
skat, fordi de har en større skattespligtig indkomst, og fordi der
spekuleres uhæmmet i det. Selv nu, hvor boligpriserne rasler ned, råder
banker offentligt boligejerne til at belåne det sidste af friværdien og
skynde sig at indbetale det i en pensionsordning, så de kan trække det
fra i den skattepligtige indkomst og dermed lade de øvrige og fattigere
skatteydere betale en del af deres pension.
Økonomisk overslag: Et ekstraprovenu løseligt anslået på mindst 4 mia. kr.
*
3. Ændre skat og fradrag for forbrugslånsrenter, kapitalindkomst og arv.
Af
samlet positiv kapitalindkomst lægges kun 75% oven i den skattepligtige
indkomst, men til gengæld kan en samlet netto negativ kapitalindkomst
for et skatteår ikke trækkes fra i den skattepligtige indkomst. For at
modvirke social skævhed, og at den nedarves til nye generationer bør man
overveje en arveafgift på 50% af efterladte bo til anden end ægtefælle
på over en million kroner. Op til en million 15% for alle arvinger
undtagen ægtefælle, samt for at forhindre at al arv 'gives væk' lige før
døden bør man sætte en samlet overgrænse for skattefrie gaver på
200.000 pr år for giveren og skærpe tilsynet med, at alle gaver
indberettes og beskattes som almindelig skattepligtig indkomst. Alt
dette bør indfases over mindst 10 år, idet det er store ændringer, der
kræver en tilpasning. Dertil kommer, at det at kunne tage 25% af
kapitalindkomst fra før beskatning sammenholdt med stop for fradrag af
samlet negativ kapitalindkomst alt andet lige vil forøge opsparingen, og
vi står over for en lavkonjunktur, hvor investeringskvoten og ikke
opsparingskvoten skal op.
Virkning: For det første vil forslaget
fjerne rentefradrag for forbrugslån og dermed tilskynde til større
økonomisk ansvarlighed samt modvirke ågeragtige kontoordninger.
Forslaget vil derudover belønne det at være innovativ og/eller
risikovillig, ved at lade folk beholde 25% af deres gevinst, før der
overhovedet beregnes skat, samt den del, som er tilbage efter betalt
indkomstskat. Forslaget stemmer i øvrigt overens med DØRs, og DØR peger
på, at et kapitalafkast altid skal ses ift. inflationen, som ikke bør
'beskattes'. Hvorfor der er nogen større forskel til arbejdsindkomst
ift. inflation, er dog ikke lige til at se. Men tilbage til at belønne
en indsats: Til gengæld skal det ikke belønnes at være overdrevent
risikovillig på andres regning! Derfor trækkes negativ kapitalindkomst
fra positiv kapitalindkomst – så man kan altså trække sine tab og
omkostninger fra, men en samlet negativ kapitalindkomst kan ikke trækkes
fra i den skattepligtige indkomst. Alligevel vil forslaget alt andet
lige øge uligheden i samfundet, og det bør tilmed overvejes, om de 25%,
man beholder før skat, skal forøges, for kapitalgevinstskatten vil i
praksis være højere end nettogevinstskatten på et privat hjem, men til
gengæld kan man ikke her trække 'tab' (renter) fra eller gå konkurs på
lige så gode vilkår. Alt i alt kan det dog rettes op ved at øge
arveafgiften, hvilket DØR også peger på og foreslår den hævet fra de
15-25% i dag. Det vil samtidig være fint i tråd med de bedste liberale
principper, nemlig at indsats belønnes, men at arv og nedarvede
privilegier (som dengang adelens) formindskes.
Økonomisk
overslag: Skal ses i sammenhæng med boligskat, da disse ting i f.eks.
DØR's opstillinger er sammenregnede, men det er meget svært at se, at
der ikke skulle blive tale om et pænt ekstra provenu, måske på 10 mia
kr.årligt i gennemsnit.
*
4. Licens ind under skatten
Finansieres
delvist ved at afskaffe avisernes momsfritagelse, mens der stilles
skærpede public-service krav til DR om højere kvalitet.
Virkning:
Dermed afskaffes Danmarks eneste middelalderskat, hvor hver husstand
betaler nøjagtig det samme uanset indtægt og forbrug. Socialt er
profilen rigtig, og nu betaler også sortseere.
Økonomisk overslag: 3 mia. kr. ekstra for licens fratrukket 1 mia. kr. mindre for momsfritagelse, netto minus 2 mia. kr.
En dosis hvid og sund skattereform
Den
hvide del af CEVEAs skattereform sigter for det første mod at reformere
sundhedssystemets brugerbetaling, så de får en væsentligt bedre social
profil med mere lighed og større sundhed for alle, samt for det andet
gennem økonomiske incitamenter at tilskynde til at leve og forbruge
sundere. Vi vil godt understrege, at sådanne tilskyndelser under alle
omstændigheder kun har en vis effekt på adfærden, også selv om mange
sundhedsproblemer, herunder de meget omtalte modernitetssygdomme, som af
mærkelige grunde kaldes livsstilssygdomme og dermed gøres til den
enkeltes problem, har en del ret uudforskede årsagssammenhænge i f.eks.
kemi i varerne, bivirkninger af en del medicin samt genetiske
dispositioner. Ikke desto mindre er det i høj grad ønskeligt at påvirke
forbrugeradfærden i en mere sund retning, og det er i nogen grad muligt
ved afgiftsomlægninger. Samtidig er en oplagt måde at forbedre sundheden
at give bedre og mere lige adgang for alle til sundhedsydelserne,
hvilket kræver en omlægning af "egenbetalingen".
*
Omfordeling og fjernelse af brugerbetaling i sundhedssystemet
Max.
kr. 1000 pr. år pr. 100.000 i bruttoindkomst, dog max. kr. 10.000, i
brugerbetaling på al sundhedsbetaling, inkl. tandlæger, medicin,
briller, høreapparater og læger. Til gengæld indføres gebyr for
konsultation på kr. 100 hos alle behandlere pr. gang, samt recept- og
henvisningsgebyr på 50 kr. ved alle lægemidler - også naturlægemidler,
briller, høreapparater, samt behandlinger. En del af finansieringen
(netto 700 mio. kr.) kan hentes ved at afskaffe skattefradrag for
private sundhedsforsikringer. Dog bortfalder et gebyr, og beløbet
fratrækkes behandlerens løn, hvis en primærbehandler ikke kan behandle
patienten samme dag, give en ikke-akut-tid inden for en uge eller er
mere end en time forsinket ift. den aftalte tid, samt ved speciallæger,
hvis disse ikke kan give patienten en akut-tid samme dag, en
ikke-akut-tid inden for 2 måneder eller er mere end en time forsinkede
ift. den aftalte tid.
Virkning: Man bør fjerne så megen
brugerbetaling som muligt, da det vender den tunge ende nedad, i dette
tilfælde i sundhedssektoren, men dog beholde en minimal og
indtægtsbestemt egenbetaling, fordi mennesket desværre er sådant, at det
føler større ansvar, når tingene koster penge. Frem for de mildt
underlige og historisk bestemte forskelle på, hvad der hører ind under
det offentlige sundhedssystem, og hvad der ikke gør, lægger vi det hele
ind og opkræver en minimal adfærdsregulerende brugerbetaling. Bortfald
af gebyr skal sikre, at dårlig behandleradfærd også koster noget ... Et
evt. første lille skridt på vejen kunne være at anvende de 700 mio. kr.,
som vindes ved at fjerne fradraget for private sundhedsforsikringer, og
bruge det samt et tilsvarende beløb fra de grønne afgifter til at sætte
et indkomstafhængigt loft over betalingen hos tandlægen, dog allerhøjst
1000 kr. pr år. for hver 100.000 kr. i indkomst.
*
Økonomisk
overslag: Udgiftsneutralt, da egenbetaling pt. udgør 20-30 mia. kr.,
hvilket også anslås til at være den samlede egenbetaling i ovenstående
forslag, jf.
http://www.folketinget.dk/Samling/20012/udvbilag/SUU/Almdel_bilag770.htm
og side 2 her:
http://www.folketinget.dk/samling/20071/almdel/SUU/Bilag/48/404269.pdf
*
Forbehold:
Det skal dog nævnes, at for at nuværende og kommende egenbetaling går
op, skal sundhedsvæsenet udnyttes så meget, at det meste af
brugerbetalingen kommer ind i kassen, hvilket f.eks. kræver, at de
fleste med lønninger på over en million kroner bruger sundhedsvæsenet så
meget, at deres brugerbetaling kommer op på de 10.000 kr., der er sat
som maksimum. Det kan være nødvendigt at ændre i brugerbetalingen,
f.eks. kræve kr. 200 ved tandlæger og speciallæger, for at opnå dette,
men det gør ingen større forskel for folk med lave indkomster, for de
betaler højst kr. 1000 pr kr. 100.000 i indkomst. Derudover aner vi af
gode grunde kun lidt om de evt. dynamiske konsekvenser af en sådan
reform i anvendelsen af sundhedssektoren: Når vi f.eks. sætter en
tandlægebehandling til 100 kr. pr. gang (dog max. f.eks. 2000 ved
indkomst på 200.000) for alle, så er det jo sandsynligt, at mange, som i
dag pga. det uretfærdige system døjer med dårlige tænder, vil troppe op
for at få rettet op på 'skævheder og huller', og at det for en tid vil
øge brugen af tandlæger - men hvem vil påtage sig at regne den dynamiske
konsekvens ud på forhånd?
*
Moms og forbrugsafgifter med større sundhedshensyn
Indførsel
af differentieret moms: 'sund moms' 10% på sunde fødevarer (under 0,5% i
fedt og uden tilsat sukker) og sports- samt motionsudstyr,
'standardmoms' 25% på langt de fleste varer, samt en 'syndemoms' på 40%
på alkoholiske drikke og tobaksvarer samt på varer med mere end 70% af
energien fra tilsat sukker og/eller fedtkalorier. - det sidste gøres
teknisk ved at øge punktafgifterne, så moms og afgifter samlet i praksis
stiger 15%. Til gengæld forbydes det at diskriminere mod rygere,
alkoholikere og folk med et BMI på over 30 i al sygdomsbehandling, og
fremtidige kampagner mod misbrug rettes kun mod unge.
Virkning:
det passer med EU's opfordring til at sænke momsen for at øge forbruget
under den økonomiske krise – CEVEA foreslår blot, at det sker især på
sunde varer. Det skal nævnes, at der kan være en risiko for, at
mennesker med lavindkomst ikke længere kan nogle basale og meget
populære varer, fordi visse discountvarer godt nok er billige, men også
usunde. Dette er dog kun sandt i et vist omfang, og målet er jo netop at
fremme sunde spise- og sportsvaner, og netop sunde varer bliver
billigere, herunder også f.eks. meget frugt og grønt samt f.eks.
rugbrød, der er til at betale i forvejen.
Økonomisk overslag:
Denne omlægning vil være nogenlunde udgiftsneutral – eller føre til
væsentlige adfærdsændringer, ganske som de grønne afgifter vil give et
merprovenu til lavere skat på arbejde de rigtige steder, medmindre
adfærden ændres markant. Her er der dog en vis risiko for et provenutab.
En lille skattereform i rødt og hvidt
Nu
kunne det jo tænkes, at ovenstående reform er en lidt stor mundfuld at
kapere på én gang, ikke mindst for politikere der må tænke på (gen)valg.
Derfor stiller CEVEA her otte punkter op, som man bør kunne gøre
relativt nemt her og nu:
1. Hæv personfradraget med kr.
5000 nu som social modgift til grønne afgifter og med kr. 2000 pr. år i
fem år (ud over prisregulering) som social omfordeling og til forbrug
for lave indkomster, som løbende kan modvirke nedturen.
2. Hæv
grundskylden med 0,2% i fem år fra 1012 for at inddrage passive
gevinster og modvirke spekulation og sæt rentefradraget ned med 2% netto
om året i fem år fra 2012 (skåner boligmarkedet de nærmeste år).
3.
Indfør et jobbundfradrag på kr. 2000 mere hvert år i fem år og brug
evt. restprovenu til at øge det almene procentvise jobfradrag.
4.
Flyt grænsen for at betale topskat med 10.000 kr. pr. år i fem år fra
2012 og finansier det ved at hæve selve topskatten med 0,2% pr. år.
5. Sæt momsen ned til 15% på grønt og skummetmælksprodukter.
6.
Fjern fradraget for private sundhedsforsikringer og sæt en
maksimumsbetaling hos tandlæger hvert år på allerhøjst kr. 1.000 pr. kr.
100.000 i indkomst.
7. Fjern licens og finansier public service
medier over skatten og finansier godt en fjerdedel ved at lade avisernes
læsere betale 15% i moms.
8. Krads 15 mia. kr. mere ind i grønne afgifter, som dog indfases over fem år.
Denne minireform er nogenlunde provenuneutral, dog nok med et lille overskud.
* Note:
At der var en skattereformsdebat i Cevea, hvor dette var råudkastet,
og at der kom en omskrevet udgave, kan bl.a. ses af Henrik Herløv Lunds
omtale af forslaget i denne publikation:
"Fremtidens skattereform"
http://tinyurl.com/a8j2t9u
lørdag den 26. januar 2013
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar